Південмаш – фабрика найякіснішої техніки м. Дніпра

Південмаш – фабрика найякіснішої техніки м. Дніпра

Україна, Дніпропетровська область

Історія найпотужнішого підприємства в ракетно-космічній галузі України – «Південного машинобудівного заводу».

Освоєння ракетної техніки здійснювалося зусиллями як науковців, так і ентузіастів-практиків із багатьох країн. Помітну роль у цьому відіграли й українці. Бо саме Україна стала батьківщиною ракетної галузі не лише на просторах колишнього Радянського Союзу, а й всього світу.

У листопаді 1950 р. на озброєння Радянської армії була прийнята перша балістична ракет Р-1 – створена під керівництвом Сергія Корольова – майже точна копія німецької ФАУ-2. Р-1 була достатньо примітивною і водночас – складною в обслуговуванні, з тривалим циклом передстартової підготовки. Її тактико-технічні характеристики важко назвати рекордними. Однак саме з освоєння цієї ракети почалося виробництво ракетної техніки в Україні.

Для серійного випуску Р-1 був перепрофільований Дніпропетровський автомобільний завод,який отримав «відкриту» назву «Південний машинобудівний завод» і таємну – «Державний
союзний завод №586». У червні 1952 р. тут були складені перші ракети Р-1 із вузлів виробництва НДІ-88 (організації, яка проєктувала цей виріб), а в листопаді почався випуск ракет із вузлів власного виготовлення. У Дніпропетровську налагодили й виробництво двигуна РД-100 – найскладнішого компоненту ракети. На базі бойових ракет Р-1 і Р-2 в Дніпропетровську налагодили виробництво геофізичних ракет Р-1А (В-1А) і Р-2А (В-2А), призначених для дослідження верхніх шарів атмосфери.

Ще в лютому 1952 р. на заводі №586 був створений відділ головного конструктора, який очолив заступник Сергія Корольова Василь Будник. У квітні 1954 р. відділ головного конструктора реорганізований у дослідно-конструкторське бюро ДКБ-586, яке виділили із складу заводу №586 у самостійну організацію (нині КБ «Південне»).

Згодом, у липні 1958 р. ДКБ-586 отримало вказівку спроєктувати ракету Р-14, здатну досягнути будь-якого військового об’єкту в Західні Європі. Після всіх випробувань ракету прийняли на озброєння (травень 1961 р.).

Запуск ракети-носія «Космос-1» https://www.google.com/search?q=%D1%8E%D0%B6%D0%BC%D0%B0%D1%88+%D0%BA%D0%BE%D1%81%D0%BC%D0%BE%D1%81+1&tbm=isch&hl=ru&rlz=1C1SQJL_ruUA913UA913&hl=ru&sa=X&ved=2ahUKEwjBkoro0O_rAhXFwKYKHZy2B6oQBXoECAEQIw&biw=1903&bih=920#imgrc=tJcnr2cRMxDGOM

На базі Р-14 були створенні двоступінчасті ракети-носії «Космос-1», «Космос-3»,«Космос-3М». «Південмаш», у свою чергу, постачав для них низку компонентів. Південмаш завжди підтримував і допомагав у розробці та поставках необхідних компонентів для ракет до КБ «Південне». Дует Південний машинобудівний завод і КБ «Південне» протягом всієї діяльності сприймався як одне ціле. За часи своєї роботи Південмаш створив чотири генерації ракетних комплексів стратегічного значення, близько 400 космічних апаратів, 70 різноманітних модифікацій, космічні ракети-носії родин «Циклон», «Космос», «Зеніт».

Проте, діяльність заводу не обмежується лише ракетною галуззю, хоча він і є основою ракетно-космічної промисловості України. Південмаш має у своєму розпорядженні потужні галузеві виробництва, серед яких металургійне, складальне, випробувальне, зварювальне, ливарне, ковальське і механообробне. На підприємстві освоєно і впроваджено унікальні технологічні рішення.

Багатопрофільність Південмашу дозволяє виготовляти продукцію для таких напрямків діяльності, як: виробництво, випробування, експлуатація ракет-носіїв космічних апаратів; оборонна промисловість; авіаційний транспорт; сільськогосподарське машинобудування;теплові електростанції.

Південмаш – підприємство повного циклу. Виробництво основної частини комплектуючих деталей і вузлів, складання та випробування в умовах, наближених до відкритого космосу, здійснюється на власній виробничій базі.

Зараз Південмаш переживає не найкращі часи, але це не заважає колективу запроваджувати нові технології в роботу та підтримувати вже існуючі проєкти. Так, з 2015 р. із постійним позитивним результатом відбуваються запуски ракети-носії «Вега», а з 2016 р. – «Антарес».
Також варто зазначити, що 2015 року відбулися запуски також ракети-носія «Дніпро» та «Зеніт-3SLБ» у межах проєкту «Наземний старт».

Виготовлення 3-го ступеня ракети-носія «Циклон-4»  https://www.google.com/search?q=%D1%8E%D0%B6%D0%BC%D0%B0%D1%88+%D0%BA%D0%BE%D1%81%D0%BC%D0%BE%D1%81+1&tbm=isch&hl=ru&rlz=1C1SQJL_ruUA913UA913&hl=ru&sa=X&ved=2ahUKEwjBkoro0O_rAhXFwKYKHZy2B6oQBXoECAEQIw&biw=1903&bih=920#imgrc=ylUzBJW-1_e6GM&imgdii=Pzm2duG9qfzADM

2019 рік був визначним для заводу, бо 75 років тому 21 липня відкрився Південний машинобудівний завод. В травні проведені планові вібраційно-функціональні випробування головного обтічника ракети-носія «Циклон-4». Була виготовлена третя ступінь ракети-носія середнього класу «Циклон-4». І саме в цей рік відбулася найвизначніша подія в історії підприємства. Всі вузли та агрегати високої складності ракети-носія виготовили власними силами без залучення інших підприємств.

З авіаційного напрямку підприємство у 2018 р. виготовило комплект агрегатів шасі до літака АН-148 та 46 тракторів марки ПМЗ, нової моделі ЮМЗ-10264Н.

Тролейбуси виробництва Південмаш https://www.google.com/search?q=%D1%8E%D0%B6%D0%BC%D0%B0%D1%88+%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%BB%D0%BB%D0%B5%D0%B9%D0%B1%D1%83%D1%81%D1%8B&tbm=isch&ved=2ahUKEwiPk7vp0O_rAhVEZ5oKHUwxDRcQ2-cCegQIABAA&oq=%D1%8E%D0%B6%D0%BC%D0%B0%D1%88+%D1%82&gs_lcp=CgNpbWcQARgAMgIIADIECAAQGDIECAAQGDIECAAQGFDpnApY6ZwKYL2oCmgAcAB4AIABgwGIAYMBkgEDMC4xmAEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1pbWfAAQE&sclient=img&ei=bgtjX4-kHsTO6QTM4rS4AQ&bih=920&biw=1903&rlz=1C1SQJL_ruUA913UA913&hl=ru&hl=ru#imgrc=-ZQ0rAHHOKj1VM

На сьогоднішній день однією з візитівок нашого міста стали тролейбуси виробництва ПМЗ, виготовлені у відповідності до дизайн-коду м. Дніпра. Найновіша марка «Дніпро Т-203» виготовляється вже з 2017 р. і дуже добре себе зарекомендувала. Ці машини повністю відповідають європейським вимогам для перевезення пасажирів. Сучасний дизайн кузова, панорамне лобове скло, бокові вікна великого розміру, сучасна система кондиціонування, USB-розетки – в нових тролейбусах є все необхідне для комфортного перевезення пасажирів. Пасажиромісткість салону становить 100 осіб, в тому числі 31 місце для сидіння.

Тролейбуси «Дніпро» розраховані на комфортне пересування для інвалідів і людей з вадами зору, для них обладнали зовнішній датчик, трап і місце для інвалідного візка. Просторий накопичувальний майданчик в салоні дозволяє також розміщувати дитячі візочки та інші габаритні предмети.

«Південмаш» був і залишається одним із найвизначніших і найупізнаваніших підприємств нашої держави. Зараз, як ніколи, хочется побажати заводу процвітання і натхнення на нові звершення.

Єлизавета Сибірьова
Бібліографія:

Харук А.І. Зроблено в.– Харків: Фоліо, 2019.– 266 с.: фот.Богданова Н. Троллейбусы Южмаша теперь наши: [В Днепре на Южмаше изготовили для города очередную партию низкопольных троллейбусов «Дніпро Т-203»] // Наше місто.– 2019.– № 41 (10.10).– С. 2.
Шруб К. Южмаш – юбиляр! [75 лет со дня основания Южмаша, сделавшего из Днепропетровска-Днепра космическую столицу Украины] // Горожанин.– 2019.– № 29 (25.31.07).– С. 14–15.
Створено: 21.09.2020
Редакція від 24.09.2020