Григорій Богомаз-Бабій: «Життя – як один день»

Богомаз-Бабій Григорій Феодосійович
Григорій Богомаз-Бабій: «Життя – як один день»

Україна, Дніпропетровська область

  • 26 травня 1949 |
  • Місце народження: с. Кислицьке Томашпільського р-ну Вінницької обл. |
  • Театральний режисер, педагог

Ім'я Григорія Богомаза-Бабія, режисера, театрального педагога, відоме шанувальникам театру в Україні та за кордоном.

Не часто буває так, що я виходжу з театру зі сльозами на очах. Та, переглянувши виставу «Наша кухня», яка йшла в театрі Тараса Шевченка і була тоді присвячена Міжнародному дню пам’яті жертв Голокосту, не могла втримати емоцій. Це була робота дніпровського режисера Григорія Богомаза-Бабія. Як культурний оглядач я знаю Григорія Феодосійовича досить давно, та ніяк не можу зрозуміти, чому ім’я цієї надзвичайно талановитої людини не гримить на кожному кроці у культурному житті міста, а може й країни. Але потім згадую, що Григорій Феодосійович дуже скромна, щира, делікатна й інтелігентна людина, яка тихо та професійно робить свою справу. Робить для людей, для своїх глядачів, працює для душі, а не заради слави та привілеїв. Вже багато років у різних театрах нашого міста йдуть його вистави, кожна з яких, на мою думку, є значною театральною подією. Хоча більшу частину свого життя талановитий режисер присвятив дітям. Він і досі залишається улюбленим педагогом талановитої театральної молоді, завжди пишається творчими досягненнями своїх учнів, багато з них стали знаковими артистами та відомими людьми.

26 травня Григорій Феодосійович святкував свій день народження. Як більшість творчих людей він має молодий вигляд. Його обличчя завжди світле, привітне й усміхнене. Я дуже люблю його інтелігентні жарти та галантне вітання при кожній зустрічі.

Напередодні я зустрілася зі своїм улюбленим режисером, щоб краще пізнати душу цього талановитого митця, дізнатися про його долю та творчий шлях.

Народився Григорій Богомаз-Бабій у селі Кислицькому Вінницької області в сім’ї сільських інтелігентів: батько, Феодосій Леонтійович, протягом 20 років працював директором сільської початкової школи; мама, Докія Ананіївна, з любов’ю ростила синів. З чотирьох братів один, наймолодший Григорій, обрав творчу професію.

Зараз Григорій Феодосійович викладає у Дніпропетровському фаховому мистецько-художньому коледжі культури. Вже майже 40 років готує акторів театру ляльки і театру драми. Він на базі коледжу створив творчу майстерню «Інтимний театр» імені Антоші Чехонте, де надає можливість студентам вже на перших курсах грати у виставах і виявляти свій талант. Його вихованці успішно працюють у різних театрах країни та знімаються в кіно.

Серед студентів-вихованців, 2022 р. // https://dv-gazeta.info/dneprnews/segodnya-otmechaet-den-rozhdeniya-izvestnyiy-rezhisser-i-pedagog-dnepra-grigoriy-bogomaz-babiy.html

– Григорію Феодосійовичу, як ви вирішили пов’язати своє життя з театром?

– Це все Божа воля. В дитинстві я був закоханий у мистецтво і відвідував самодіяльний колектив. У 9–10 класах ми створили дві вистави, де я грав головні ролі. Після школи поїхав у містечко Теребовля Тернопільської області вступати до училища культури. Та провалився на іспиті. А наступного року приїхав до Дніпра (тоді ще Дніпропетровська) підкорювати Дніпропетровське театральне училище. І зірки зійшлися. Мені пощастило вступити до славетного театрального закладу на курс курбасівця Данила Лазуренка, заслуженого діяча мистецтв УРСР. На останньому курсі училища мене вже запросили до Театру юного глядача.

Г. Богомаз-Бабій у молоді роки. Фото з родинного архіву

– Тоді я потрапив до когорти тих щасливих людей, які стояли біля витоків ТЮГу. Мені доручили зіграти надзвичайно відповідальну роль Альоші Перевєрзєва у спектаклі «До побачення, хлопчики». І от зовсім недавно в пам’ять про ту далеку незабутню виставу я разом із майбутніми акторами здійснив постановку «До побачення, хлопчики» на студентській сцені. 

Та про мій шлях у мистецтві… Тільки ТЮГ відкрив театральний сезон, як мене призвали на службу до армії. Волею долі я опинився у місті Севастополі у Театрі Чорноморського флоту. Тоді на сцені цього театру працювала славна когорта акторів з відомих театральних шкіл. Після служби на флоті у мене з’явилася мрія стати режисером. Два роки після армії служив у театрі актором. Але згодом поїхав до Харкова, де вступив на режисерський факультет інституту мистецтв імені Івана Котляревського і потрапив на курс до талановитого педагога Олександра Скибневського. На той час в інституті була дуже сильна курбасівська школа, яка допомогла мені зрозуміти, що режисура – це ціла система філософських, культурологічних поглядів.

Відшуміли студентські роки, і я отримав направлення до одного з найстаріших театрів України – Дніпропетровського театру імені Тараса Шевченка. Але так склалося, що в жодному з театрів не закріпив свою долю на роки.

Мій батько був учителем. У нього була мрія, щоб я теж став педагогом, та я був проти. Проте мрія батьківська мене наздогнала, і я протягом багатьох років навчаю творчу молодь. 

Г. Богомаз-Бабій – педагог, 1980-ті рр. Фото з родинного архіву

– Звідки взялося ваше цікаве подвійне прізвище?

– За документами моє прізвище Бабій, а Богомаз – це прізвище нашого роду. Мої діди та прадіди були Богомазами. Після революції потрібно було рятувати сім’ю від розкуркулення, і наша родина стала Бабіями. А коли я виріс, то вирішив повернути собі наше родове прізвище і носити його з гордістю. Тепер студенти часто, жартуючи, називають себе богомазиками або бабіятами.

– Розкажіть, будь ласка, у яких містах ви ставили вистави?

– Я мав щастя ставити вистави у 18 театрах України. Зокрема, у театрах Харкова, Івано-Франківська, Херсону, Полтави, Хмельницького, Ніжина та інших. Працював із багатьма іменитими акторами. Це була велика школа професійної майстерності. Навіть був режисером Дніпропетровського театру опери та балету, де здійснив постановку вистав «Вечорниці» П. Ніщинського і «На русалчин Великдень» М. Леонтовича в обробці М. Скорика, у яких робив акцент на красі та величі українського національного характеру. Потім мене знову покликали до театру імені Тараса Шевченка, у якому я поставив декілька вистав: «Молода хазяйка Ніскавуорі» з народною артисткою України Лідією Кушковою у головній ролі (до речі, на Всесоюзному фестивалі фінської драматургії наша вистава була визнана найкращою, а також «Краща режисура» і Лідія Степанівна – «Краща актриса»); «Земля» за О. Кобилянською (ця вистава перемогла у фестивалі-конкурсі на вищу театральну нагороду Придніпров’я «Січеславна» і стала «Кращою виставою»); «У цьому домі переночував Бог» Г. Фігейреду; «Скляний звіринець» Т. Уільямса з заслуженою артисткою України Наталією Тафі у головній ролі Лаури, за яку вона отримала нагороду «Січеславни» та інші.

Є такий вислів: «Всі дороги ведуть до Риму…» Ось так і мої дороги весь час звертали до театрального коледжу. Напевне, батькова мрія керувала мною. Але ностальгія за Театром не полишала мене, тому я паралельно ставив вистави у різних містах і театрах. У Херсоні, наприклад, ми з постановочною групою створили знакову виставу за Ісаком Бабелем «Занепад». У Дніпрі в Молодіжному театрі народилася прониклива вистава «Поліанна», в Театрі драми та комедії: «Дворянські вибори» (це було першопрочитання п’єси Гр. Квітки-Основ’яненка, вистава отримала дві нагороди «Січеславни»), «Інтимна комедія» Н. Кауарда (ця вистава перемогла у шести(!) номінаціях фестивалю-конкурсу «Січеславна»). Так склалося, що за своє життя я поставив у різних театрах країни близько 50 вистав, а враховуючи те, що багато вистав створювалося у театральному коледжі зі студентами, то їх кількість давно вже перейшла за сотню. Крайньою моєю виставою знову була «Інтимна комедія», тільки вже у Ніжинському театрі імені Михайла Коцюбинського у 2018 році. Мене на постановку до цього театру запросила моя учениця народна артистка України Алла Соколенко.

– Які ваші роботи можна побачити зараз у театрах Дніпра?

– Можна побачити «Нашу кухню». Ця вистава народилась у зруйнованому театрі міста Сєверодонецька, де мені пощастило відновити роботу Луганського академічного українського музично-драматичного театру. А потім, через декілька років, я її поставив і у Дніпрі з шевченківцями. Так сталося, що у виставі зіграла і 9-річна онучка Ася,  родзинкою її ролі Марійки став її власний вірш. 

Біля прем’єрної афіші. Фото з родинного архіву

– Розкажіть про свою родину. У культурних колах знають, що ваша дружина Галина Бабій багато років працювала завідувачкою літературно-драматичної частини в театрі драми та комедії. Де ви познайомилися?

З дружиною Галиною. Фото з родинного архіву

– Ми жили в одному селі, але не знали одне одного, а познайомилися згодом на весіллі, коли вже навчались у різних містах і приїхали до рідного села на канікули. Зараз минає 45-й рік нашого подружнього життя. У нас чудові діти: доньки Ірина й Ольга, син Ігор, чудові онуки: розумничка і красуня Анастасія (ми її називаємо Ася) та маленьке янголятко Андрусик. Вони – наша гордість.

– З якими дніпровськими акторами вам довелося працювати?

– З багатьма. Проте найбільше запам’яталися дні співпраці з народною артисткою України незабутньою Людмилою Вершиніною у знаковій виставі «Афінські вечори», яка народилася у далекому 2004 році і жила на сцені Театру драми та комедії 15 театральних сезонів. Ось така вистава-довгожитель! І це, звичайно, завдяки Людмилі Іванівні, яка любила свою Героїню (як і всі, хто був у творчому ансамблі з геніальною Актрисою) і хотіла, щоб вона якнайдовше жила на сцені і дарувала своє тепло глядачам. 

Достоїнство чоловіка – це його роки, сказав з посмішкою Григорій Феодосійович, – мої роки пролетіли, як один день.
 

 

Титульне фото: Г. Богомаз-Бабій // https://dv-gazeta.info/dneprnews/segodnya-
otmechaet-den-rozhdeniya-izvestnyiy-rezhisser-i-pedagog-dnepra-grigoriy-bogomaz-babiy.html

 

Юлія Клименко
Бібліографія:

Єфимов В. Б. Між Мельпоменою і Січеславною: зб. статей.– Дніпропетровськ: Пороги, 2005.– 339 с.
Театральна школа Придніпров’я: історія розвитку і становлення театрального відділення / авт.-упоряд. К. Мазур.– Дніпро: Ліра, 2021.– 387 с.
Театри Дніпропетровщини: енциклопедія / Під заг. ред. Т. Шпаковської.– Дніпропетровськ: Дніпрокнига, 2003.– 720 с.
***
Кокошко Ю. В искусстве я – Бабий // Наше місто – 2019. – 4 лип. – С. 22
***
Майдан і Революція: підкаст / автор-виконавець Г. Богомаз-Бабій https://www.youtube.com/watch?v=AQO7Ap_FAH0
Шруб К. Счастливые дни несчастливого человека: Електронний ресурс: https://www.gorod.dp.ua/news/160016
Створено: 29.11.2023
Редакція від 30.11.2023