Всеукраїнський музейний фестиваль

Всеукраїнський музейний фестиваль

Важливою формою масових науково-просвітницьких різновидів музейної та культурологічної діяльності є організація і проведення різноманітних фестивалів. В залежності від профілю музею, наявних музейних колекцій, культурних і туристських традицій в певному регіоні проводяться фестивалі історичного, етнографічного, мистецтвознавчого, професійного спрямування – за видами народної творчості, різних ремесел і промислів, особливостей кухні та харчування, різновидів виробничої діяльності, галузей мистецтва, сфер побуту, пов’язані з певними історичними подіями, персоналіями (Л. Українка, Т. Шевченко) тощо. Здебільшого, це фестивалі призначені для публіки, залучення якомога більшої кількості людей до музеїв та заповідників, популяризації окремої історичної, краєзнавчої та музейної проблематики, підтримки сталих народних традицій, розвитку туризму в регіонах. Останнім часом виникла окрема галузь фестивального руху в світі, яку можна охарактеризувати, як засіб комунікації музеїв, музейних працівників. Раніше це були наради, наукові конференції, семінари, стажування тощо. З 2005 р. і в Україні проводяться  всеукраїнські музейні фестивалі у Дніпропетровську (1 раз на три роки) на базі Дніпропетровського національного історичного музею, а з 2006 р. – обласні музейні фестивалі з різною періодичністю у Вінниці, Рівному, Запоріжжі, Житомирі, Нікополі. Фестивальний рух сьогодні дозволяє музеям зосередити зусилля і, спираючись на кращі традиції, досвід і нові знання, подолати епоху відставання від вимог часу, тим самим ефективніше використовувати їхній гуманітарний капітал – багату історико-культурну та мистецьку спадщину України.

У першому Всеукраїнському музейному фестивалі «Музей третього тисячоліття» 7–12 листопада 2005 р. взяли участь 85 музеїв України, Державне підприємство «Мистецький арсенал», Міжнародний фонд «Україна 3000», 2 музейних видання (журнал «Музеї України», інформаційний бюлетень «Український музей», м. Київ), комп’ютерна фірма («Нульовий кілометр», м. Одеса). Крім того, Українсько-французький культурний центр «Альянс-Франсез», який функціонує в Дніпропетровську, представив комп’ютерні версії скарбів провідних музеїв Франції. У п’яти фестивальних конкурсах другого фестивалю «Музеї у сучасному поліетнічному світі» у вересні 2008 р. взяли участь 105 музеїв, заповідників і дві приватні фірми України, крім того десять музеїв, два вищезгадані музейні видання були присутні як гості. На третій фестиваль 2011 р. приїхали 106 музеїв. Серед учасників фестивалів були краєзнавчі, історичні, художні, літературні, меморіальні, природні музеї та заповідники; національні, комунальні музейні заклади – обласного, міського, районного підпорядкування із усіх областей,  м. Київ та АР Крим.

 Важливим є той факт, що на фестивалях на рівних конкурували як національні заповідники, провідні київські та обласні музеї, так і громадські музеї з історії підприємств, сільських районів Дніпропетровської області: від Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника до музею шахтарської слави шахти Західно-Донбаської з Павлограду; від знаного в усьому світі Музею історичних коштовностей (м. Київ) до невеличкого етнографічного приватного музею із с. Буштино на Закарпатті. На фестивалі 2005 р. відбулося чотири конкурси, а вже на другому фестивалі 2008 р. їх було п’ять, на третьому 2011 р. – три. Головним конкурсом усіх фестивалів був експозиційний, тобто представлення міні-експозицій із музейних предметів за різноманітною проблематикою. На трьох фестивалях конкурували відповідно  від 38 до 54 міні-виставок. 

Як зазначали члени журі, найважче було оцінювати  матеріали, представлені на конкурси музейних видань. На першому фестивалі в шести номінаціях у цьому конкурсі брали участь 200 альбомів, каталогів, наукових збірників, наукових і науково-популярних книг, путівників, періодичних видань, буклетів, афіш, календарів, рекламних листівок з 70 музеїв України. На другому фестивалі за трьома номінаціями: каталоги, презентаційні альбоми, оригінальні видавничі проекти (серії, цикли), було подано 214 книг із 65 музеїв. На конкурс музейних фільмів першого фестивалю було подано 30 відеофільмів, телесюжетів, рекламних роликів, на другому демонструвалось 40 різноманітних аудіовізуальних програм. В конкурсі комп’ютерних, мультимедійних проектів відповідно брали участь 14 і 20 програм. На відміну від першого фестивалю на другому відбувся ще й п’ятий конкурс впровадження музейних заходів, акцій, програм (промоушен – просування), який виявився досить складним для музейників. На участь у ньому було подано 51 заявка. Учасники фестивалю і експерти відзначили своєчасність і важливість для музейних закладів розповсюдження досвіду музейного промоушену. На третьому фестивалі це був один із провідних конкурсів, на який було подано 65 заявок.

Крім конкурсних програм на фестивалях відбувались різноманітні заходи, які дозволяли учасникам спілкуватися, навчатися, обмінюватися досвідом. Актуальними і змістовними були круглі столи «Музей і діти» та «Музей і туризм». Музейні працівники продемонстрували, що музеї є активною складовою туризму в нашій державі, а для певних регіонів є домінуючим фактором щодо подальшого розвитку цієї галузі. На фестивалях  його учасники взяли участь у музейних вітальнях з історії візиту та виноробства «In vino veritas», музейних святах просто неба «Чисті джерела» та «Гончарне коло», нічних екскурсіях «Людина і Степ» та «Таємниці діорами», культурологічних заходах, виставках у меморіальному будинку-музеї Д. Яворницького та музеї «Літературне Придніпров’я».

 Отже, програми фестивалів були насиченими, представники музеїв багато цінного побачили у Дніпропетровську й продемонстрували свої цікаві напрацювання у музейній галузі. На фестивальних виставках були представлені цінні раритети: унікальні вимірювальні прилади: сонячні годинники ХVІ–ХVІІ ст., водолій-акваманіл «Тристан та Ізольда» ХІІІ ст., середньовічний генуезький шолом, корона на Тору ХVІІІ ст., підлоговий годинник у готичному стилі з кабінету Михайла Грушевського, фотоапарат та негативи на склі 1920-х рр. фотографа дніпробудівської археологічної експедиції, поштова скринька з будинку академіка Д.І. Яворницького, особисті речі композитора Сергія Прокоф’єва та інше. Тисячі мешканців і гостей нашого міста змогли побачити всі музейні виставки, поспілкуватись з представниками різних українських музеїв, залишити свої враження у книзі відгуків, побувати на святі «Гончарне коло і феєр-шоу», де разом зі знаними гончарами з Дніпропетровська та Херсону ліпили з глини горщики, миски, вази та фігурки. Учасники фестивалю отримали дипломи, призи, подарунки, дзвоник з емблемою третього фестивалю, відгомін якого символізує добру звістку, бо дзвін – майже завжди означав початок чогось.., і супроводжував людину протягом всього життя, не даючи заспокоїтись, застигнути, пробуджуючи до нових справ. Він став ознакою того, що наступний, четвертий, фестиваль у 2015 р., знову зустрічатиме гостей – музейних працівників. Оргкомітет всеукраїнського музейного фестивалю вже сьогодні працює над розробкою програми і кошторису 4-го фестивалю, який матиме гасло: «Музей і діти». Черговий фестиваль знову пройде під знаком ювілею метра музейної справи України Д.І. Яворницького.  


Валентина Бекетова 

*Стаття написана до 10-річчя Всеукраїнського музейного фестивалю



Бібліографія


Капустіна Н. Всеукраїнський музейний фестиваль / Н. Капустіна // Музей: менеджмент і освітня діяльність.– Л.: Літопис, 2009.– С. 78–81. 


Капустіна Н.І. Всеукраїнський музейний фестиваль / Н.І. Капустіна, В.М. Бекетова // Люди і долі / упоряд. В.В. Слобода.– Дніпропетровськ: Ліра, 2008.– С. 9–14. 


Лаєвський С.Л. Перші на Першому (до перемоги Чернігівського історичного музею імені В.В. Тарновського на І Всеукраїнському музейному фестивалі / С.Л. Лаєвський // Скарбниця української культури. Збірник наукових праць. Вип. 7.– Чернігів, 2006.– С. 197–207. 


Музеї у сучасному поліетнічному світі. Другий Всеукраїнський музейний фестиваль: каталог учасників / упоряд: Н.І. Капустіна, В.М. Бекетова, Ю.М. Малієнко.– Дніпропетровськ: АРТ-ПРЕС, 2008.– 102 с.; 


Путівник-довідник Всеукраїнського музейного фестивалю «Музей третього тисячоліття»  / упорядн.: Н.І. Капустіна, В.М. Бекетова, Ю.М. Малієнко.– Дніпропетровськ: АРТ-ПРЕС, 2005.– 75 с. 

* * * 

Абрамова Т. Подорожі музеями України: [Про І всеукраїнський фестиваль у Дніпропетровську "музей третього тисячоліття"] /Т.Абрамова // Наше місто, 2005.- 11 листоп.-С.1, 2. 


 Андреев Ю. 50 музеев на одной площадке:[Третий Всеукраинский музейный фестиваль "Музеи Украины в мировом культурном пространстве"] /Ю. Андреев // Днепровская правда. – 2011.- N 37(23.09).-С.3. 


Гнатко Н. Музей - детям: [Открытие Четвертого Всеукраинского музейного фестиваля "Музей и дети: детские программы, центры, музеи"]/Н. Гнатко // Зоря Город. – 2015.- № 37(16.09).- С.34. 


Капустіна Н.І. 1-й Дніпропетровський музейний фестиваль / Н.І. Капустіна // Україн. музей.– 2005.– № 1.– С. (березень).


Капустіна Н.І., Бекетова В.М. Ініціатива, яка матиме перспективу / Н.І. Капустіна // Україн. культура.– 2006.- січень-лютий.– С. 8–9.


Кокошко Ю. Музейные чудеса со всей Украины: [Проведение пятого Всеукраинского фестиваля "Музей и вызовы времени"]/Ю. Кокошко // Наше місто.- 2018.- № 39(27.09).-С.32. 


Копитько О., Піоро В. Музейний фестиваль: хто наступний? / О. Копитько, В. Піоро // Україн. музей.– 2006.– № 2.– С. 5.


Прудченко В. На музейний фестиваль - до Дніпропетровська: [Урочисте відкриття фестивалю]/В. Прудченко // Зоря.- 2011.- № 103(17.09).-С.1.



 28.10.2020
 (1 переглядів)