Оксана Дон: «Щастя – це життя»

Дон Оксана Миколаївна
Оксана Дон: «Щастя – це життя»

Україна, Дніпропетровська область

  • 11 вересня 1977 |
  • Місце народження: м. Дніпро |
  • Практичний психолог

Історія досвіду в русі постійного енерджайзера від практичного психолога Оксани Дон.

У сьомому-восьмому класі вона вирішила змінити колір волосся. Можливо, вже тоді відчувала свої сонячні руді запити до себе та Всесвіту й саме так відзеркалювала. А пізніше лаконічно сформулювала: «Щастя – це життя». Стежками питань-відповідей рухаємося сьогодні разом з практичним психологом Оксаною Дон.

– Пані Оксано, психологами народжуються?

У родині моїй ніхто до психології відношення не мав. Батько Микола Іванович багато років працював водієм, а ще займався професійно бджільництвом, матуся Юлія Вікторівна, медична сестра, потім займалась підприємницькою діяльністю. Скільки себе пам`ятаю, завжди хотіла бути вчителькою, як моя тітонька Зінаїда Іванівна. Бабуся Лідія Костянтинівна була директоркою школи в маленькому селі.

– Нічого собі. Генетика річ вперта…

Напевно. Але ж бабуся мешкала у Рівненській області, бачилася ми рідко, а тітонька жила в Магдалинівському районі. Тобто, вербально ніхто не мотивував, просто мені хотілося навчати. За вподобаннями я – гуманітарій. Матуся дуже хотіла, щоб я була медиком, тому навчально-виробничу практику я проходила в медичному училищі, але… я боюся крові.

Все вирішилося просто.

Так, тому, коли закінчила одиннадцятий клас, категорично сказала, що до медицини не піду. Єдине, ким я, можливо, могла бути – фармацевтом. До речі, фармацевтом була матусина подружка, в якої була купа склянок і, коли я приходила до неї у поліклиніку, вони здавалися магічними. Але ж в Дніпрі цього фаху не навчали, кудись їхати, я – єдина дитина. До Мелітополя та Запоріжжя мене не відпустили.

Тому я вступила до Українського державного хіміко-технологічного університету, навчалася там на інженера-технолога з силікатної продукції. Але, коли пішла не переддипломну практику, чітко зрозуміла, що жодного дня працювати за цією спеціальністю не хочу. Я захистила диплом та пішла вчителем до профтехосвіти. Викладала спецпредмет для перукарів, пов'язаний з хімією, а саме – матеріалознавство, розповідала, з чого складаються шампуні та лосьйони. Я працювала майже десять років, а потім вирішила, що треба щось змінювати в житті, бо відчувалось вигоряння, та й не хотілось вже, а закралась думка, що хочу бути психологом.

– Не хочу – це мотивація у часі або ж поштовх для прийняття швидкого рішення?

Не хочу – це якийсь час для прийнятя рішення та відповіді на питання: «А чого ж саме я хочу?». І я відповіла собі, що так, я хочу теж саме – працювати із дітьми (на той час  моїми учнями були підлітки після одиннадцятого класу), мені це подобається.

Але, мабуть прийшов час дещо змінити, з іншого ж боку я не знала на що змінювати школу. Просто піти, не могла. Постало питання – ким бути і я собі подумала, що гарно було б – психологом. Мені здавалося, що це щось нове, для мене, в усякому разі.

Можливо, коли обираєш фах психолога  це, в певний час, потреба розібратися у собі?

Як говорять психологи, спочатку це вектор на себе, а вже потім наззовні. Але мені одразу хотілося, щоб наззовні. Бо мені ж потрібно десь працювати. Але на той час я ще зовсім нічого не знала. В профтеучилищі в нас був штатний психолог – розумна дівчинка, яка зараз моя кума. Так ось, вона мене теж змотивувала, я в неї консультувалась з приводу багатьох питань. Врешті-решт, було прийняте рішення вступати та отримувати диплом. Два роки навчалась в Міжрегіональній Академії Управління персоналом (м. Дніпро) і заповітний фах.

Для того, щоб опановувати психолігію потрібні особливі якості чи ж це підвладно кожному?

Бажання потрібно.

Лише бажання?

Мені здається так. Якщо ти хочеш, воно твоє, й ти так відчуваєш.

Влилися в цій потік одразу?

Я ж вже доросла у психологію прийшла, мені було тридцять, все цікаво. Знов повернулася до профтехосвіти, де тіж самі підлітки, яких я добре знаю. Проводила чимало тренінгів, виникало багато питань, оскільки діти складні, зі своїми наболілими особливостями. Доводилося багато працювати з їхніми запитами, тематиками, особистостями, з'ясовувати на практиці, до кого як пристосуватися, щоб була максимальна користь. Це було щоденне оновлення досвіду.

Що нового ви відкрили тоді у собі і що, можливо, несподіванного у своїх вихованцях?

Коли я працювала на посаді психолога у системі освіти, для мене це була більше диагностика. Я знала методики та впроваджувала їх. Це було й пізнання себе, іншої особистості, цікавість: «Намалюй мені, та я розповім про що саме». Але ж самому собі не завжди зручно проводити тести, здається, ти знаеш відповіді й оцінити себе стовідсотково не вдасться. Рятувало спілкування з іншими психологами.

Я дуже полюбляю підлітків. Я й малючків люблю, але більше п'ятнадцяти років, в мене були саме підлітки. З ними ти не можеш бути несправжнім, вони відчують це на «раз, два, три» і будуть всіляко вставляти тобі палки у колеса, для того, щоб розкусити. І, якщо ти будеш підвищувати голос, або демонструвати свою значущість, вони ніколи не будуть з тобою щиро спілкуватись. Коли будеш з ними на рівних, звісно, з урахуванням того, що ти є дорослішим, тоді вони діляться з тобою залюбки. Розповідають та відкриваються стовідсотково. Історії різні – кохання, взаємини, як краще зробити те чи інше. Максимальний ступень довіри.

А з маленькими як?

Три роки працювала в дитячому садочку, на жаль, мала піти, тому що не могла суміщувати приватну практику з роботою в держустанові.

До речі, коли тільки почала навчатися на психолога, одразу ж сказала, що працювати буду саме з малюками. Я писала диплом про роботу саме у дитячому садочку і мріяла потрапити туди. Диплом вийшов таким пречудовим, що мої вчителі вирішили, що я там вже працюю.

Це стосовно уяви – «забажай та отримаєш».

Так. Але на той час мене не взяли. Це трапилося згодом, після роботи в профтехосвіті та приватній практиці. Це був чималий резонанс – підлітки 15–18 років і малеча.

В чому фахова різність цікавості?

Діти – космос. Вони настільки відкриті та щирі. В них абсолютно відсутня хитрість. Якщо вони хочуть цукерки вони так і кажуть: «Ти обіцяла». Якщо забула, можеш стати ворогом номер один, або ж змістовно пояснювати, чому забула.

Їм від трьох рочків, з ними потрібно говорити мовою дитячої казки, образно – тоді є шанс домовитись. Сказати їм, це потрібно, тому що потрібно – неможливо, вони не зрозуміють та не сприймуть.

Підлітки зовсім інше. Вони будуть придивлятися та перевіряти тебе на профпридатність. Перевіряти чи, можливо, тобі довіряти.

Всі мої підопічні різні, з усіма класно, вони мені всі подобаються.

Якщо маленьким діткам достатньо дати іграшку, хоча вони гарні інтуїти і можуть з тобою не грати. Підлітки ж будуть випробовувати. Ні в якому разі не треба вставати в позу, що ти головна. Їм потрібна гарантія, що тобі можна довіряти найболючіші теми, закриті для близьких, тому ти повинна витримати їхній іспит. Витримала – ок, стаєш другом.

Щодо легкості, звичайно, легше з підлітками, тому що вони все розуміють. Якщо це тренінги, ти даєш командне завдання, й вони працюють.

Маленькі ж не витримують більше 15–20 хвилин, їм потрібно щось заохочувальне, цікаве, більше енергії.  З ними доводиться повзати на підлозі, лягати, грати…

Ставати дитиною.

– Так. Чи готові до цього всі психологі? Ні.

Пессимістів немає серед психологів?

Це точно не про мене.

Досвід, звичайно, рухлива історія. Що важливіще психологі-взірці чи власне вдосконалення?

Взірцем для мене була керівник дипломної роботи Евгенія Рава, в якої я пройшла курс пісочній терапії. Вона була така розумна, що мені здавалось  це неможливим. Ну, не можуть люди бути такими. Коли вона щось розповідала, я дивилася на неї широко відкритими очима. Минуло одиннадцять років, і я розумію, що вона мала на увазі. А тоді мені дуже хотілося бути схожою на неї.

Зараз є усвідомлення, що немає того, на кого ти хочеш бути схожим лише на себе. Але брати приклади того чи іншого і досягнення та просочувати себе цим – так. Ставити питання: «А ти б хотіла так, чи так, або ж хотіла б ти – як ти?». Тому, що досвід вже величенький. Останнім часом часто чую, що хочуть походити на мене і думаю собі: «Дожилася вже до того що можу теж для когось бути прикладом».

Так, Ви праві, приклад і досвід рухлива історія.

Що підштовхує цікавість до справи? Як з моментами вигоряння?

– Психологія така цікава наука… Ти не можеш раз та назавжди вивчити загальну психологію, отримати диплом і вирішити, що всього досяг, все знаєшь, нічого не треба. Це й буде вигоряння та відсутність розвитку професіонала. Психолог постійно навчається, нема такого моменту, коли можна сказати: «Я все знаю». Тобто, постійний розвиток, що в свою чергу, підштовхує цікавість. І в тебе немає вигоряння, оскільки ти постійно відкритий до всього нового: «Я оце ще можу зробити й оце». І народжуються власні нові напрямки.

Оскільки багато працюю з дітьми, розумію, що вікові особливості теж змінюються. Дитина зараз у три роки має такі ж навички, як у п'ять, тобто постійно потрібно щось змінювати та пристосовуватися.

Коли до тебе приводять на консультацію дитину з запитом, універсального рецепту допомоги немає. При однакових неврологічних діагнозах кожна має свої особливості, і ці нюанси, яких багато, не дають зупинятися. Ти читаєш, зачепилася за щось нове, за те, те, те осягаєш, знаходиш інші рішення, практикуєш, постійно робиш собі мозковий штурм.

Можливо, якщо просто перебирати тести, виходить дуже сумно – це зупинка. Але, в цьому випадку, мова й не зовсім про роботу психолога, скоріше про штатну одиницю, яка працює на робочому місці. Зараз я працюю як приватний психолог, і мені постійно доводиться щось вигадувати. Я знахожусь у постійній комунікації: консультації, майстер-класи, тренінги. Знаходжусь в русі своєрідного енерджайзера.

– У вас є учні, досвіду вже багато?

– До війни в мене були учні на навчанні з арт-терапії, бо саме арт-терапія – це мій найголовніший напрямок в роботі. І арт-терапія, то моя любов.

Зараз війна, трохи не до цього. Хоча, якщо передавати знання на ширшу аудиторію, то допомоги буде більше. Мені зателефонувала нещодавно знайома з бажанням потрапити на мій курс. Але я поки ще в роздумах, багато роботи практичної.

– Якими є основні акценти психологічної допомоги під час війни?

– Якщо це маленькі дітки, мова про страхи тривога і такий собі регрес.

Якщо дитині п'ять рочків, і раніше вона могла спати окремо, зараз має щільне наближення до батьків на рівні «не можу сам їсти, не можу сам одягатися, спати». Підвищена нервовість і вразливість.

У підлітків – це страх смерті за себе та батьків.

Психологія перетинається з медициною. Це теж ліки, тільки іншого наповнення, але з тими ж самими діями. Якщо ми говоримо про певні фази що робити – це певні кроки. Якщо в паралель з пігулками – треба випити одну, потім іншу та третю. Якщо йдеться про психологічний стан – треба зробити першій крок, другий і третій.

Коли була так звана довійськова психологія, й ми мали відповідні запити – все було зрозуміло. А зараз, неможливо казати: «А давайте поміркуємо чи можна оце та це». Повинна бути консультаційна чіткість не на роки, а на зараз. Бо, коли, ми почуємо через хвилини сирену або вибух, не будемо знати, що робити. Є певні кроки, які ми повинні здійснити, а не теоретизувати про це. Є ситуації «щойно», з якими не може самотужки впоратись ані дитина, ані доросла людина.

Коли тіло починає тремтіти, потрібно заспокійливе, головний біль – інша пігулки, панічна атака – теж потрібно звернутись до лікаря. Однак, зауважу, що сьогодні дуже важлива потреба в тандемі психолог-лікар.

– Я пройшла все, про що ви кажете – від панічних атак, страху, бажання негайно поїхати – до суцільного «все однаково». Зараз – це виважений спокій. Рятували розмови з близькими та друзями. Їхня небайдужість, допомога. Напевно, кожен проходить всі ці психологічні кроки війни з різними акцентами та нюансами і приймає для себе власні рішення. Приходить до власного алгоритму самозбереження.

– Звичайно. Всі стадії потрібно пройти не перескакуючи. Гадаю, якщо людина не боїться, вона просто хвора. Якщо навпаки – боїться та впадає в ступор – це нормально.

Страхи, тривожність, агресія – наші базові емоції, і треба знати, як з ними працювати. І тоді буде легше впоратись з базовими реакціями організму: «бий», «біжи», «замри».

В першому випадку – нам потрібно агресувати, віддавати емоції. Коли людина в такому стані, їй легше впоратися. Бійки, сварки – й вона розвантажується.

Друге – як зайцю від вовка потрібно тікати. Ти розумієш, що потрібно виїхати, не знаєш куди, але рухаєшся негайно, бо інакше не можеш.

І трете – «замри»: це коли, як жучок лягаєш та завмираєш, й ніби тебе немає. Це найскладніший стан, тому що є небезпека затриматися в ньому до нервових розладів, а виходити потім з цього доволі складно.

Коли ти б'єшся та віддаєш енергію, це набагато краще для здоров'я. Завмерти можна на хвилину, поміркувати, що робити, додати собі тонусу і продовжувати рух, який є життям.

Справа в тому, що до 2014 року ми жили в мирі, з військовою психологію не стикалися. Коли вісім років тому люди почали втрачати домівки, то можна було з того ж Донецька та Луганська виїхати в будь-яке місце в Україні та почуватися у безпеці, говорити рідною мовою. Зараз ситуація інша. Багато хто виїхав за кордон, тому що, на жаль, не можна себе відчувати в небезпеці в жодному місті України. Ти виїхав із Харкова до Дніпра, і тут сирена, до Львова – вибухи. Трапляеться так, що ти постійний втікач, як загнаний пес.

– Проєкти, в яких працюєте зараз?

Один з найперших і основних проєктів існує в форматі Волонтерського об’єднання «СпівДія», координується за підтримки Офісу Президента України спільно з Міністерством розвитку громад і територій України, Міністерством охорони здоров’я України та Міністерством молоді та спорту України. Йдеться про психологічну допомогу як ВПО, так і всім, хто цього потребує, незалежно від віку.

Мова про безкоштовні індивідуальні консультації, різнотематичні майстер-класи. Це один з моїх перших проєктів під час війни, і зараз він нарощує обертів. Декілька заходів вже проведено й у вашій бібліотеці.

Важливо те, що це не лише підтримка на ззовні, а й фінансова пітримка нас, як фахівців. Ти отримуєш можливість допомогти та поділитися знаннями, можливість надати якісну психологічну допомогу.

Зараз в мене три групи дітей різного віку на постійній основі.

Також є власний проєкт «Крила», він для жінок і дівчаток-підлітків. Це можливість безпечного кола для жіночого спілкування.

– Психологу легше надати допомогу собі чи тим, хто звертається?

– Самому собі важкувато, я б сказала, – неможливо. Можливо, стосовно «бій», «біжи», «замри», щоб трохи поліпшити стан, якщо говоримо про стресову ситуацію.

Якщо кажуть, що психолог може собі допомогти – це неправда, психолог ти на роботі. Ти можешь багато чого знати, але це як стоматолог, який буде намагатись сам собі лікувати зуби. Психолог – звичайна людина, в якої теж є моменти емоційного виснаження і якщо він має проблеми – йде до іншого психолога.

– Знайома справа, хоч я й не психолог. Допомогаю близьким та друзям, а коли з самою щось трапляється… «Ти ж все знаєш, ти ж нас так підтримала», – кажуть мені. Все так, але собі, важкувато.

– Звичайно. Необхідно, щоб хтось дав поштовх, ніби лампочка уввімкнулась, і ти згадав, і тоді вже пішло, пішло, пішло. Мені здається це теж саме, що на машині їздити. Є розуміння, де газ, тормоз, переключення, але в якусь мить забув, і хтось каже: «Отак, отак і отак». І ти згадуєш і можеш рухатися далі.

– Що поза професією?

– Є час до війни та після. Але якщо брати взагалі – це природа, яка мене завжди надихає. Ліс, парк, просто нічого не робити, а ходити, дихати – це мій ресурс, те що подобається, наповнює. Їзда на велосипеді дуже перезавантажує.

Я люблю свою домівку мені подобається там щось робити.

Якщо трішки заморилась – мию посуд, перу, саджаю квіточки. Роблю щось таке, що можу переключитись на фізичні вправи та розвантажити себе психологічно.

Люблю своїх тваринок потискати, в мене собака шляхетної породи, Бонзік, та кіт Коржик – переселенець з Донецька.

Люблю дивитись пригодницькі стрічки, іноді про любов. Обожнюю Гаррі Поттера. Можу одразу переглянути всі серії. Філософським стрічкам надаю перевагу доволі рідко, одразу вмикаються професійні навички, аналіз, не можу розслабитись.

Мультяшки – теж моє улюблене: про чаклунок, Мадагаскар, далматинців… Якийсь сюжет беру для роботи з дітьми, можемо разом щось передивлятись.

А ось, про роботів, про війни полюбляю не дуже.

– Більш людяне ближче

– Так. І з продовженням, щоб там був сюжет.

А, стосовно хобі, в мирний час любила декупаж робити. Зараз – ні, дуже багато часу потрібно для цього.

– Родина?

– В мене є чоловік Ярослав та дев'ятнадцятирічний син Володимир. У шлюбі ми понад двадцять років.

Син Володимир навчається на другому курсі Національного технічного університету «Дніпровська політехніка».

Наша сім'я іноді схожа на бурхливу річку, а іноді – на штиль.

Буває так, що близькі кажуть: «Ти ж психолог, повинна все розуміти». На що я відповідаю, що вдома я мама, дружина і ніякий не психолог. Психологія вдома не допомагає тому, що я її не застосовую.

Родина мене дуже підтримує в усіх починаннях. Мій чоловік ніколи не сказав, що ти там придумала, або – ти повинна більше бути вдома. Це величезна підтримка, тому що іноді мене, як кажуть, заносить у прагненнях та мріях. Ідей маю багато, бувають вони доволі безглузді, але я вільна їх завжди озвучувати.

– Саме з таких ідей народжується щось справжнє. До того ж, поки не спробуєш, ступінь безглуздості, не розумієш.

– Справа в тому, що я більш мрійлива, мегаідейна людина, а чоловік мій практичний та земний.

Він питає: «Навіщо це тобі, ти добре подумала?».

Якщо відповім «ок», підтримує без сперечань. А іноді так посижу та подумаю, зрозумію, що він має рацію та відкладаю цю ідею.

Він в мене як технічний директор. Тексти – я, а технічні питання вирішує саме він. Так ось, коли я кажу, давай зробимо, він розуміє що це ж йому робити, тому й уточнює ступінь моєї впевненості. Якщо відповідаю «так», тоді він вмикається в процес.

Якщо б не він, на багато речей я б й не наважилась. До речі, коли я прийняла рішення, що буду психологом, саме Ярослав знайшов мені ВИШ, куди вступати. Він не заперечив моє бажання, не сказав – навіщо потрібно, хоча я мала вже й освіту й роботу, зрозумілий чіткий графік, субота, неділя вдома.

– Тобто маршрут життя до психології ви мали цілком прозорий?

– Так. На зараз, взагалі «не прозорий». Мене часто немає, добре хоч вночі вдома, та можу приготувати смачний борщ.

– Що таке щастя?

– Дуже складне питання. Щастя – це життя і кожна людина створює життя своє.

Виходячи з позиції психолога, можу сказати, що немає безвихідних ситуацій. Це просто питання, чи готова людина саме до такого повороту подій.

– Або ж, наскільки цей вихід її влаштовує.

– Так. Тому щастя – це життя, яке ти обрав. Можливо, воно зі сварками та бійками, а для тебе – це щастя, бо ти іншого не знаеш. Умовно кажучи, посели таку людину в гарні умови і вона не буде розуміти навіщо, пику ж нікому набити.

Для когось щастя – мати родину, для когось – улюблену професію, а ось родини та дитини немає.

Не треба зі своїм щастям йти до іншого, бо в нього ж воно інше.

Так ось, повторюю, для мене щастя – це про життя і кожна людина обирає життя своє.

Щастя, коли ти вирішив, що зробиш отак, отак і отак, і в тебе є повна свобода це робити, нічим та ніким не обмежена. Читаєш іноді про людину в концтаборах і розумієш, що вона обирає життя й там.

– Це цілковито питання внутрішньої свободи. Вона незалежна від того, де людина перебуває. Можна бути рабом на волі і «птахом» вільним у вязниці.

– Нам потрібно усвідомити, що щастя це можливе тут і зараз, якщо сьогодні ми живемо, радіємо, спілкуємось.

– Ченці кажуть, Господь дає сил прожити один день, а потім ще... Але, якшо я не буду заглядати десь післязавтра – це для мене теж не свобода.

– Звичайно. Тобто, якщо я не бачу післязавтра, тоді не розумію чи воно в мене є. А так я собі моделюю та планую майбутне.

– Якщо немає майбутнього, навіщо сьогодення.

– Так. А хтось каже: не хочу нічого планувати, бо уже мене до чогось забов'язує.

– Я, наприклад, сьогодні ввечері дуже хочу тістечко «Мрія», незважаючі на певні калорії. Оце передчуття солодкої «мрії» вже робить мій день.

– Пам'ятаю, як мені ще юній казали старші колеги. «Їж, поки їсться».

Розумієте, коли ти мучаєш себе «навіщо», тістечко обов'язково відкладеться до ваги. Коли радісно та із задоволенням, – воно не затримається. Карати себе за це ніколи не можна. Я їм – я худну, десь так. Задоволення – це кращі ліки.

Практичний психолог Оксана Дон. Після спілкування з нею ти наповнюєшся та оновлюєшся вірою, мріями-діями, світлом. Маленькими очікуванними радощами. Легким дотиком її сонячної рудої енергії та непереможної любові до близьких, життя та себе. Всім тим, що й зветься справжнім авторським щастям.

Олена Ємельянова
Створено: 09.11.2022
Редакція від 16.11.2022