«Академія руху». Глядач сказав: «Браво!»

«Академія руху». Глядач сказав: «Браво!»

Україна, Дніпропетровська область

Чудовий тандем родини Бєльських налічує 46 років, а їхнє дітище – театр «Академія руху» радує творчістю глядачів чверть століття.

Кривий Ріг – місто з великим потенціалом і різнобарвним культурним життям. Якщо пересічного криворіжця запитати, що для нього театр, то він відповість: місце, де можна відпочити і переглянути цікаву виставу. Але, якщо запитати про «Академію руху» – відповідь буде інакшою. Мистецтво відчувати кожну емоцію рухом, сприймати дію на сцені через пластику тіла і кольори – ось, що чекає на глядача незвичайного театру.

Криворізький академічний міський театр музично-пластичних мистецтв «Академія руху» під керівництвом заслужених діячів мистецтв України Антоніни та Олександра Бєльських офіційно виник в 1994 році в м. Кривому Розі. Однак, історія театру почалася на 20 років раніше, коли була заснована любительська театральна студія експериментально- філософського спрямування. В арсеналі театру незліченна кількість нагород і звань, а статус «академічний» говорить про значимість в розвитку мистецтва і культури України.

«Академія руху» є одним із культурних флагманів нашого міста. Актори дивують пластикою тіла, манерою передачі емоцій та естетичною довершеністю постанов. Всі спектаклі – це чудова музика і відсутність тексту.

Дар творчості, дар руху…

З чого починається театр? Костянтин Сергійович Станіславський писав: «Наш Художній театр відрізняється від багатьох інших театрів тим, що в ньому вистава починається з моменту входу в будівлю театру». Багато хто вважає, що театр починається з вішалки. Насправді театр починається по той бік лаштунків – там, де народжуються вистави. Музична драматургія кожної вистави Криворізького академічного міського театру музично-пластичних мистецтв «Академія руху» як неодмінна складова авторського задуму лежить на Антоніні Бєльській – беззмінному директорові та професійному звукорежисерові колективу. Висока працездатність, професійна майстерність, організаторський хист, самовідданість в роботі дозволили вивести керований нею колектив на рівень кращих молодіжних театрів країни і зарубіжжя. Антоніна Бєльська є неодноразовим лауреатом театральних фестивалів за музичне вирішення вистав, а також визнана кращим директором Придніпров’я.

Антоніна Григорівна Бєльська народилася 20 квітня 1948 року в селі Романове-Булгакове Миколаївської області в сім’ї залізничника. Антоніна з дитинства складала пісні, вірші, любила співати і танцювати, вела шкільні театральні вечори. Закінчивши школу, навчалася в технікумі електромеханіки на факультеті «Монтаж і ремонт промислового устаткування» міста Кривого Рогу. Після закінчення навчання в 1970 році була направлена до Харкова, де працювала та навчалася заочно в Харківському політехнічному інституті на факультеті «Економіка». У 1971 році повернулася до Кривого Рогу, працювала на Центральному гірничо-збагачувальному комбінаті на посаді слюсаря, технолога, економіста, але дитяче захоплення співами та танцями не минули. З 1976 року Антоніна – керівниця експериментальної студії пантоміми. У цьому ж році виходить заміж за Олександра Гнатовича Бєльського.

Антоніна та Олександр Бєльські – «батьки» театру «Академія руху», заслужені діячі мистецтв України

Олександр і Антоніна Бєльські плідно співпрацюють багато років, почавши зі створення незалежної альтернативної театральної трупи. Тоді ще самодіяльний колектив із часом стає першим народним театром пантоміми України, а потім і професійним молодіжним театром пантоміми. У 1994 році виконком Криворізької міської ради, враховуючи мистецькі здобутки, вагомий внесок в справу духовного становлення підростаючого покоління, відкриває професійний театр музично-пластичних мистецтв «Академія руху» – авторський театр Олександра й Антоніни Бєльських.

Олександр Гнатович Бєльський народився 15 серпня 1948 року в селі Скоморохи Житомирської області в сім’ї військовослужбовця. Хлопець навчався в Дніпропетровській середній школі №43, захоплювався волейболом, займався фехтуванням, дуже любив літературу та відвідував театральний гурток.

У 1966 році, після закінчення школи Олександр працював слюсарем-механіком, пізніше вступив учитися до Дніпропетровського державного медичного інституту. З 1968 року займався в театрі-студії пантоміми Палацу студентів ім. Ю. Гагаріна (м. Дніпро). Свої перші уроки з акторської майстерності та режисури пантоміми отримав у великого майстра французької сцени міма Марселя Марсо, з яким зустрічався в Києві (1968 рік) і Донецьку (1971 рік).

За роки своєї діяльності Олександр Бєльський здійснив понад сімдесят постановок власної драматургії, своєрідно переведені мовою пластичного театру твори вітчизняної та світової класики. Серед них: «Пурпурові вітрила», «Лісова пісня», «Крапля меду», «Весільна фата П’єретти», «Спокушені спрагою», «Лускунчик», «Пристрасті за Гоголем», «Остання стрічка Креппа», «Маленькі трагедії» – за мотивами творів О. Гріна, Лесі Українки, О. Туманяна, А. Шніцлера, П. Чайковського, М. Гоголя, С. Беккета, О. Пушкіна. Олександр Гнатович талановито зіграв у пластичних мініатюрах «Балада про дерево», «Мцирі», «Гладіатор». Ролі Майстра в спектаклі «Миттєвості», Солдата – в «Пам’яті», Чичикова – у «Сценах з російського життя», Старого – в «Спокушені спрагою» і безліч інших.

Афіша вистави «Чортік з табакерки» за мотивами казки Г.Х. Андерсена «Стійкий олов'яний солдатик»Афіша спектаклю «Маленькі трагедії» за п’єсами О.С. ПушкінаАфіша вистави за мотивами легенд і міфів Давньої Скіфії "По той бік кургану".

Олександр Гнатович, художній керівник і режисер-постановник Криворізького академічного театру музично-пластичних мистецтв «Академія руху», бере активну участь у громадському житті міста Кривого Рогу та області. Він є постановником більшості міських і обласних театралізованих свят.

Рішенням Національної Спілки театральних діячів Олександру Бєльському «за мистецькі здобутки і створення унікального пластичного театру» присуджена премія «Експеримент» (1997). Він є лауреатом (1997–2003), володарем Гран-прі (2004) вищої театральної нагороди Придніпров’я «Січеславна» та Всеукраїнського фестивалю-конкурсу «Шевченко в моєму серці» (2004, Київ).

У 2006 році творчий колектив театру на чолі з режисером-постановником О.Г. Бєльським отримав премію Кабінету Міністрів України імені Лесі Українки за літературно-мистецькі твори для дітей та юнацтва у номінації «Театральні вистави для дітей та юнацтва» за виставу «Безсоння».

Досягти досконалості, максимальної можливості у творчій діяльності – ось основна мета життя Олександра Гнатовича. «Навчитися бути в гармонії зі світом, розуміти і відчувати природу!» – це головні поради Бєльського молодому поколінню. Неповторність спектаклів вимагає певного мистецтва, тому вихованням акторів для своїх постановок керівництво театру займається самотужки. Для цих цілей були створені студії «Прем’єр» та «Стиль» – театральні школи естетичного виховання, вокального та хореографічного мистецтва, сценічної мови, акторської майстерності.

Горизонти «Академії руху»

Новаторство Бєльських полягає в оригінальній подачі художнього образу через пантоміму, балет і музику. Все це створює атмосферу захоплюючого видовища. Репертуар театру дуже різноманітний, його горизонти простягаються від пластичних феєрій «Лісова пісня», зонг-драми за баладою Ованеса Туманяна «Крапля меду», пластичних драм «Пристрасті за Гоголем», «Голос Землі», «Маленькі трагедії», «Безсоння», «Камінний хрест», «Шинель», мім-балетів «Весна, літо, осінь, зима і…» в стилі італійської комедії масок на музику А. Вівальді, «Лускунчик» на музику П.І. Чайковського, мюзиклів і навіть найскладніших уявлень в жанрі театру абсурду в драматургії С. Беккета.

Діяльність театру та його неповторність серед інших закладів мистецтва найкраще характеризує цитата режисера-педагога Володимира Івановича Федорова: «Цей театр та його колектив відрізняють дві якості, кожної з яких було б достатньо для того, щоб здобути славу унікального театру музично-пластичних мистецтв «Академія руху», ні на кого не схожого і який ніколи не повторює навіть сам себе. Те, що цей театр винятковий, – говорити зайве. Безглуздо навіть думати, що таких театрів може бути багато. Їх не може бути навіть два. При самоцінності кожної постановки окремо, їх значимість багаторазово зростає при усвідомленні того факту, що у них у всіх «один» автор – заслужені діячі мистецтв України Антоніна Бєльська і Олександр Бєльський».

Цього року в Кривому Розі була презентована книга «Феномен Бєльського». Це розповідь про Криворізький академічний міський театр музично-пластичних мистецтв «Академія руху». Авторка видання – театрознавчиня, журналістка, членкиня Національної спілки театральних діячів України, Національної спілки журналістів України; лауреат Премії в галузі театрознавства і театральної критики Національної спілки театральних діячів України, лауреат Мистецької премії «Київ» ім. Амвросія Бучми (м. Київ) Алла Підлужна. «Книжка носить характер театрознавчого дослідження, але вона легка у сприйнятті, написана добірною художньою мовою з емоційним нюансуванням, яскравими описами, цікавими й доречними коментуваннями моментів мистецького процесу», – йдеться в рецензії Інни Глєбової. Особливо цінними є нотатки режисера, де зібрані ексклюзивні екземпляри майстра. Ця книга стала своєрідним каталізатором для подальшого розвитку творчості театру.

Книга А. Підлужної «Феномен Бєльського»

Заслужене визнання

«Академія руху» – володар найвищих нагород за кращу режисуру, сценографію, краще музичне оформлення, особисті відзнаки за краще виконання ролей на всеукраїнських і міжнародних фестивалях у Франції, Німеччині, Данії, Латвії, Швеції, Росії, Албанії, Польщі, Угорщині та, звісно, в Україні.

Фестиваль-конкурс на здобуття вищої театральної нагороди Придніпров’я «Січеславна» – це гордість Дніпропетровщини. За період його існування було показано кращі спектаклі від лідерів театральної галузі. За вищу театральну нагороду Придніпров’я змагаються колективи Дніпра, Павлограда, Кривого Рогу, Кам’янського, Запоріжжя та інших міст.

За час участі у фестивалі-конкурсі театр «Академія руху» став володарем п’яти Гран-прі: за виставу «Краплина меду» за мотивами однойменної притчі О. Туманяна (1997), пластичну драму «Безсоння» за мотивами поем «Катерина» і «Гайдамаки» Тараса Шевченка (2004), пластичну драму «Пер Гюнт» (2014) за мотивами однойменної драми Г. Ібсена, пластичну драму «Дідух» за мотивами новел В. Стефаника (2015), музичну казку «Аліса в Задзеркаллі» за мотивами однойменної казки Л. Керролла (2018).

Рішенням Національної спілки театральних діячів України Олександрові Бєльському «за мистецькі здобутки і створення унікального пластичного театру» присуджена премія «Експеримент» (1997). Він нагороджений Почесною відзнакою Міністерства культури і мистецтв України «За багаторічну плідну працю в галузі культури і мистецтв» (2003), нагрудним знаком «За заслуги перед містом» 1, 2 і 3 ступеня. У 2014 р. Олександр Гнатович удостоєний високого звання «Почесний громадянин міста Кривого Рогу».

Сьогодні Бєльські складають вже не дует, а тріо, адже ще одним режисером-постановником став їхній молодший син Сергій, провідний актор театру. За значний особистий внесок у соціальний, культурний розвиток Дніпропетровщини, високі професійні досягнення Указом Президента України Бєльський Олександр Гнатович 2006 року, Бєльська Антоніна Григорівна 2009 року, Бєльський Сергій Олександрович 2015 року отримали почесне звання «Заслужений діяч мистецтв України».

Новаторство у пошуку оригінальної форми створення художнього образу через пантоміму, драму, музику і балет, глибокий філософський підтекст сценічної дії, яка втілюється органічною грою акторів, вивірена репертуарна політика, дозволили Криворізькому академічному міському театру музично-пластичних мистецтв «Академія руху» зайняти гідне місце в театральному середовищі України, здобути повагу та визнання на міжнародній сцені.

Плакат театру «Академія руху»

Фото // http://www.teatr-belskih.com.ua/musei/https://krivoyrog.detivgorode.ua/krivorozhskij-
akademicheskij-teatr-muzykalno-plasticheskih-iskusstv-akademiya-dvizheniya/

 

Наталя Шушняєва, Валентина Боголюбова
Бібліографія:

Підлужна А. Феномен Бєльського.– Київ: АВІАЗ, 2019.– 288 с.: іл.
Театр музыкально-пластических искусств «Академия движения» // Історична енциклопедія Криворіжжя / упоряд.: О.О. Мельник, С.В. Балабанов.– Кривий Ріг: Видавничий дім, 2009.–
Т. 2.– С. 39.
***
Азаркин С. Град наград «Академиков» // Пульс.– 2014.– 24 сент.– С. 25.
Боровик К. Гимн верности // Домашняя газета.– 2013.– 27 нояб.– С. 20.
Ворона Д. Злетілись метелики. Розказали про долі свої // Червоний гірник.– 2013.– 17 жовт.– С. 14.
Затульний Т. Міми всіх країн єднайтесь! // Червоний гірник.– 2013.– 31 січ.– С. 6.
Затульний Т. Моноєвангеліє // Червоний гірник.– 2012.– 26 груд.– С. 11.
Захарова С. «Все же мне вас жаль немножко», или Магия театра «Академия движения» //Саксагань.– 2010.– №2.–С. 50–52.
Захарова С. Магия театра «Академия движения» // Символ.– 2017.– Вип. 5.– С. 92–96.
Крамаренко М. Коли приходить визнання! // Червоний гірник.– 2012.– 23 трав.– С. 4.
Лінський П. Театр для неї – сенс всього життя // Червоний гірник.– 2018.– 19 квіт.– С. 10–11.
Миза О. Академіки поділилися досвідом у напрямку мистецтв пантоміми // Червоний гірник.– 2020.– 12 листоп.– С. 4.
Миза О. Інтернаціональна мова пластичного мистецтва «Академії руху» // Червоний гірник.– 2019.– 11 лип.– С. 11.
Миза О. Творчій звіт майбутніх артистів // Червоний гірник.– 2018.– 24 трав.– С. 20.
Миза О. «Острівець мистецтва і культури, котрий насправді є цілим материком…» //Червоний гірник.- 2015.– 8 жовт.– С. 10.
Миза О. «Зелені хмари» Олександра Бєльського // Червоний гірник.– 2015.– 13 серп.– С. 10.
Миза О. 20 років невпинного руху! // Червоний гірник.– 2014.– 27 листоп.– С. 12.
Надії і лицарі сцени: «Січеславна-2014» назвала кращих у театральній професії // Зоря.–2014.– 17 верес.– С. 3.
Нікітіна С. «Мім-сесія-2019» – пантоміма, клоунада та сучасний танець // Червоний гірник.–2019.– 24 жовт.– С. 1, 10–11.
Панова М. Виставу театру «Академія руху» дивилися в 50 країнах світу // Червоний гірник.–2011.– 30 листоп.– С. 12.
***
Криворізький академічний міський театр музично-пластичних мистецтв «Академія руху» [Електронний ресурс].– Режим доступу: http://www.teatr-belskih.com.ua/ .– Назва з екрану.
«Січеславна» стартує. Відкриє фестиваль криворізький театр "Академія руху" [Електронний ресурс].– Режим доступу: https://rudana.com.ua/news/sicheslavna-startuye-vidkryye-festyval-kryvorizkyy-teatr-akademiya-ruhu-video .– Назва з екрану.
Створено: 02.12.2021
Редакція від 02.12.2021